Tarrat – 5 tapaa erottua edullisesti
Jokaisen yrityksen on elintärkeää erottua joukosta. Erityisesti katseen läpi, sillä näön avulla havaitsemme noin 80% saatavilla olevasta tiedosta.
Mutta miten erottua tiedon sekamelskassa vahvasti, mutta samalla niin, ettei yrityksen kukkaro repeydy? Televisiomainokset ovat älyttömän kalliita. Verkkomainonta kuulostaa paremmalta vaihtoehdolta, mutta sekin on luonteeltaan väliaikaista. Lisäksi televisio ja verkko vaativat jatkuvia rahallisia panostuksia näkyvyyden takaamiseksi.
Houkutteleva, samalla säästeliäs mainostapa vaikuttaa ensisilmäyksellä tylsältä, mutta se tarjoaa loputtomasti mahtavia mahdollisuuksia – mainostarrat.
Tarra ei tarkoita vain pyöreitä tarroja katupylväissä vaan tuhansia erilaisia erikoisratkaisuja. Mahdollisuudet ulottuvat pienistä pakkaustarroista, loputtoman suuriin julkisivuihin ja väliseiniin. Kaikki yrityksesi värit, visuaalit, viestit ja yhteystiedot. Lopulta tämä tarkoittaa enemmän tunnettuutta ja enemmän asiakkaita.
Verrattuna moniin muihin ratkaisuihin, tarran valmistaminen ja painaminen ovat moninkertaisesti halvempia ja nopeampia. Niiden terävämpi kuvanlaatu tekee niistä myös huomattavasti paremman näköisiä.
Valitsimme Ellingtonin kokeneiden tarra-asiantuntijoiden avulla viisi parasta muotoa sinulle. Nämä viisi ovat osoittaneet arvonsa vuosien varrella ja asiakkaamme tilaavat niitä yhä uudestaan ja uudestaan. Tutustu – löydät varmasti jotain kiinnostavaa omalle yrityksellesi!
Autotarrat – liikkuva mainos
Kun joku mainitsee autotarrat, ensimmäisenä mielessäsi saattaa olla autonäyttelyistä tuttu ralliauto, jonka sivuja koristavat liekit.
Itse asiassa auton päälle tehty mainonta on markkinoinnin kannalta yksi tehokkaimmista muodoista. Se vaatii vain yhden alkusijoituksen, mutta sen jälkeen yrityksesi on näkyvillä 24/7, kymmenille tuhansille ihmisille päivittäin. Ilman minkäänlaisia lisäkustannuksia, vuosien ajan, kaikkialla missä sinä tai työntekijäsi ajavat tai pysäköivät.
Ja miksi rajoittua vain autoihin! Tarrat voivat antaa täysin uuden ilmeen myös bussille, perävaunulle tai vanhalle asuntovaunulle. Ne muuttuvat erottuvaksi viestinviejiksi, jotka erottuvat harmaasta autojen massasta Helsingistä Ivaloon.
Katseenvangitsevat ikkuna- ja lasitarrat
Vuokraatko julkisessa tilassa olevaa lasipintaa kaupallesi tai palveluillesi? Ikkunatarra on yksi parhaista tavoista houkutella lisää asiakkaita. Aukioloajat, logot, kuvat, tekstit, alennukset, koriste-elementit – lasiin sopii kaikki. Verrattuna muihin mainoskanaviin tila on käytännössä ilmaista. Miksi siis hukata se?!
Tavallisella ikkunatarralla on myös nerokas kaksoisveli – kaksipuolinen ikkunatarra, joka näkyy sekä sisälle että ulos. Toisin kuin perinteinen juliste, voit nyt saada yhdellä mainosmateriaalilla kaksi kertaa enemmän näkyvyyttä. Visuaalit ja viestit voivat olla täysin erilaisia. Ulkopuolella houkutteleva alennus, sisäpuolella tuoteargumentit. Win-win.
Lasista tehtyjen väliseinien kanssa, sisätiloihin suunnitellut lasitarrat ovat ihanteellinen tapa luoda eristyneisyyttä, mutta myös tunnelmaa. Vihreys, merikuvio tai yrityksesi värit ja graafiset elementit – kaikki on mahdollista.
Suuret pinnat saavat eloa seinätarroilla
Suuret tyhjät pinnat ovat tylsiä ja kolkkoja. Apuun tulevat seinätarrat, joilla tilan voi muotoilla täysin oman näköiseksi. Suunnittelurajoituksia ei ole – elämää voi tuoda tilaan kaikenlaisilla elementeillä, valokuvista abstraktiin taiteeseen. Lisäksi seinätarrat ovat hyvä tapa merkitä suuntaviivoja ja erityistiloja sekä helpottaa liikkumista selkeällä grafiikalla.
Toisin kuin ikkunatarrojen kanssa, seinätarroja ei voi poistaa seinästä jälkiä jättämättä. Sen sijaan voit vaihtaa tavanomaisemman muotoisen seinätarran uudelleen suunniteltuun tarraan.
Kilpailuvapaat lattiatarrat
Mediayhtiöt huolehtivat siitä, että kaupassa tai kaupunkikuvassa olevat mainosmateriaalit ovat meille kätevästi silmien korkeudella tai korkeammalla. Koska kaikki haluavat olla siellä, kilpailu tässä korkeudessa on armottoman kovaa.
Mutta mietipä toisin päin. Minne suomalainen katsoo pitkän työpäivän jälkeen kävellessään kaupassa, yrittäen välttää toisia ihmisiä? Lattiaan! Koska kilpailu on käytännössä olematonta lattiatasossa, lattiatarrat voivat helposti kiinnittää huomion. Ne sopivat täydellisesti liikkeeseen, jotta asiakas ohjataan sujuvasti esimerkiksi kampanjatuotteiden luo.
Mutta eivätkö tarrat kulutu kaupan lattialla? Kyllä, kyllä kuluvat, mutta siihen mennessä kampanja on ohi ja ne olisi kuitenkin poistettava lattiasta.
Vähemmän liikennöidyissä paikoissa lattiatarroilla voi luoda satoja hauskoja ja pitkäkestoisia ratkaisuja – kuten hyppypaikkoja leikkitiloissa, numeroituja tangoaskeleita tanssisalissa tai lähtöruudukon urheiluliikkeessä. Hae vain Googlesta ”floor sticker” ja vakuutu siitä, että mahdollisuudet ovat loputtomat.
Käytännölliset tuotetarrat ja -etiketit
Välillä on helpompaa lisätä tuotepakkaukseen tarramuotoinen tuote-etiketti. Esimerkiksi lasiin ei välttämättä voi painaa hyvin ja voimapaperiin painetut värit eivät toimi kunnolla. Tuotetarra ei riipu pakkauksen materiaalista ja on siksi mahdollista toteuttaa loputtomilla eri ratkaisuilla – paperi, vinyyli, kulta jne.
Lisäksi yksi erityinen niksi on antaa olemassa oleville tuotteille uusi kipinä erittäin helposti ja edullisesti – lisäämällä niihin pienet tunnustustarrat. Esimerkiksi ”Suomalainen tuote”, ”Vuoden 2021 parhain piirakka Kuopiosta” tai ”Presidentin vastaanoton virallinen viini 2018”. Kaupassa tämä herättää heti huomion, koska taivumme luottamaan enemmän tuotteisiin, jotka ovat miellyttäneet myös muita.
Kiinnitä asiakkaan katse itseesi!
Tarrojen mahdollisuudet ovat todellakin yhtä rajattomat kuin oma mielikuvituksesi. Yhteenvetona tarrat ovat yksi helpoimmista, nopeimmista ja edullisimmista tavoista tehdä brändistäsi pitkäaikaisesti näkyvä – sekä omassa liiketilassa ja kauneushoitolassa että tuotteissa.
Kiinnostuitko tarrojen rajattomista mahdollisuuksista? Ota yhteyttä täältä, tai laita viestiä eemeli.kiuru@ellington.fi, niin jutellaan lisää.